boozd your online journey

10 Gouden tips om van bezoekers klanten te maken

Het internet leent zich uitstekend voor het vergelijken van informatie, kleuren, modellen en prijzen. Kijken, kijken, niet kopen dus, het is eerder regel dan uitzondering. Bagging, ofwel het achterlaten van een volle winkelwagen in een webshop, overkomt iedere webshopeigenaar. Sterker nog, dit is het lot van 67% van alle volgeladen online winkelwagens.  

Hoe kun je als eigenaar van een webshop de kijkers naar jouw hand zetten? boozd geeft je tien gouden tips om van bezoekers klanten te maken!

#01 Hoho.. niet weg gaan!

Dreigt de bezoeker jouw webshop te verlaten? Stimuleer hem of haar dan nog even met een pop-up met aanbiedingen van producten die hij/zij zojuist heeft bekeken.

#02 Wij zijn er nog ;-)

Wil jouw bezoeker even verder kijken? Geen probleem natuurlijk! Maar zorg ervoor dat je de bezoeker niet uit het oog verliest én dat hij/zij jouw shop niet vergeet. Hoe? Met het tonen van de bekeken producten op andere websites. Op nieuwssites bijvoorbeeld.

#03 You've got mail

Trakteer jouw potentiële klant op een niet-te-weigeren aanbod. Mail niet in het wilde weg, maar toon producten waar eerder interesse in is getoond. Wedden dat deze mail met mooie aanbieding in de smaak valt?

#04 Ik ken jou en ik weet precies wat jij wilt

Webshopbezoekers komen vaak nog een paar keer terug naar de webshop om tóch nog even te vergelijken. Mooi! Dat geeft jou de perfecte gelegenheid om de voorkeursproducten van deze bezoeker prominent in beeld te brengen. Heeft deze gezocht op boormachines? Dan plaatsen we deze opvallend in het aanbod. Natuurlijk samen met een aantal zeer goede alternatieven. Levert gegarandeerd een feest der herkenning op. Verleiding ligt op de loer!

#05 Alle informatie: van maatvoering en materiaal tot levertijd

Waarom gaan mensen tóch nog even verder kijken? Juist, omdat de informatie niet compleet is. Er zijn toch ook andere kleuren? En wat is de maatvoering? Is het 100% katoen? Wat is de levertijd? Kan het ook bezorgd worden? Kan ik ook achteraf betalen? Zorg dat de productinformatie in jouw shop compleet is. Zodra jouw potentiële klant voor de maat of de stof naar Google surft, ben je deze zo goed als zeker definitief kwijt. In zijn/haar zoektocht komt hij/zij vast een concurrent tegen die wél alle benodigde informatie aanbiedt. Ennuh… is jouw product direct leverbaar? Je hoeft het niet van de daken te schreeuwen, maar zorg wel dat het duidelijk zichtbaar is of laat de bezoeker het product vooruit bestellen!

#06 Ik twijfel nog.. zouden ze??

Die laatste twijfel... is het er wel morgen? Klopt de voorraad wel? Die maat, valt het groot of klein? Als jij daar direct antwoord op weet te geven neem je de twijfel weg. Een online chat helpt. Contact via WhatsApp ook. Anyway, zorg ervoor dat je realtime beschikbaar bent.

#07 Foto's, video's, 360 graden

Zorg voor beleving! Een koper wil het product eigenlijk kunnen aanraken. Voelen, ruiken, ervaren. Best lastig online. Het alternatief? Toon waanzinnige (detail) foto's, plaats een video en laat de bezoeker jouw producten van alle kanten bekijken via 360 graden-technologie.

#08 Vertrouwen winnen

Show them all. Laat bezoekers zien dat er achter die leuke webshop een professionele en betrouwbare organisatie staat. Hoe?

  1. Toon een keurmerk
  2. Toon foto's van jouw medewerkers
  3. Wees bereikbaar via mail, telefoon en online chat
  4. Gebruik een veilige SSL verbinding
  5. Bied meerdere betaalmethodes aan
  6. Laat zien hoe je retourbeleid is
  7. Laat zien dat het product al x keer door andere mensen is gekocht

Klantenreviews werken overigens ook erg goed. Een reactie van een klant is meer waard dan wat jij allemaal over je eigen webshop schrijft. Laat deze dan ook duidelijk zien. Ook een minder positieve review kan als positief ervaren worden als blijkt dat je wat met de feedback van de klant hebt gedaan. En denk ook eens na over de mogelijkheid om reviews te ontvangen op productniveau!

#09 Tik tak, tik tak...

Een urgentie inbouwen kan functioneel zijn. Denk aan een aanbieding die nog maar een paar dagen of zelfs een paar uur geldig is. Of Je hebt nog 1 uur en 6 minuten en dan kan ik het vanavond al bij jou bezorgen!.

#10 Keuzevrijheid

Geen klant is hetzelfde. De een wil afhalen, de ander avondbezorging. Betalen via iDeal is het meest gebruikelijk, maar achteraf betalen doet het ook goed. Dus als het product goed is, de informatie volledig, dan moet het laatste deel ook kloppen. En voor extra services als een spoedlevering of avondbezorging mag je best wat extra's vragen.

 

Wil jij van bezoekers klanten maken? We helpen je graag! Neem contact op met Martijn via martijn@boozd.nl. Tot zo!

Jouw eigen non-stop marketing team, let's go!


Ontdek de mogelijkheden