Mail ons
complete linkbuilding gids blog boozd

10

afbeelding

redenen waarom social media een meerwaarde is voor jouw bedrijf

Social media is booming. Als bedrijf kun je vandaag de dag niet meer zonder de inzet van social media. Mensen verwachten simpelweg dat je te vinden bent op social. Wel met interessante content natuurlijk, want zo makkelijk kom je er niet vanaf. Maar waarom is social media eigenlijk een meerwaarde voor je bedrijf? We geven je 10 redenen om social media voor jouw onderneming in te zetten.

#1. Vergroot je naamsbekendheid

Door geregeld berichten te plaatsen, zien mensen jouw bedrijf voorbijkomen in hun tijdlijn. Zowel bewust als onbewust staat je bedrijf dus op het netvlies van iemand, waardoor je beter onthouden en herkend wordt.

#2. Stilstand is achteruitgang

Het internet is erg dynamisch, trends veranderen continu. En we zitten nou eenmaal zo in elkaar dat we vaak gedachteloos deze veranderingen volgen. Het is dus van belang dat je meegaat in deze beweging, omdat je anders achter de feiten aanloopt en je je doelgroep niet meer aanspreekt.

#3. Maak van je imago je beste amigo

Op social kun je je bedrijf gemakkelijk positioneren. Alle foto’s en updates die je plaatst, vertellen als het ware je corporate story. Spreekt dat aan, dan heb je er al snel ‘vrienden’ bij.

#4. Je social doelgroep in kaart

Veel social kanalen hebben voor bedrijven de mogelijkheid om je volgers en bezoekers te analyseren. Zo zie je uit welke regio ze komen, hoe oud ze zijn en hoe lang ze op je pagina blijven. Als je eenmaal weet wie je doelgroep is, kun je je uitingen aanpassen aan hun behoeften.

#5. Free publicity

Hoe leuk is dat! Je kunt je producten in de spotlight zetten zonder er voor te betalen. Pas als je voor betaalde advertenties op social kiest, gaat de meter lopen.

#6. Win – Win

Een goed idee: spreek samen met partners of andere bedrijven af om een winactie te houden of elkaar te promoten. Zo laat je je bezoekers zien dat je niet alleen op jezelf focust, maar ook bij anderen betrokken bent.

#7. Consumenten highlighten

Deelt een klant positieve verhalen over jouw bedrijf? Dat zijn je beste ambassadeurs! Deel deze verhalen met je volgers, zo maak je duidelijk dat je begaan bent met je klanten en trots bent op hun positieve feedback.

#8. Are you connected?

Social media is een makkelijke manier om interactie te krijgen met je (potentiele) klanten. Je bent makkelijk te bereiken, voor iedereen vindbaar en als je het op een originele manier aanpakt, maak je ook nog eens (digitale) mond tot mond reclame.

#9. Goed voor je SEO resultaten

Als je ervoor zorgt dat de content die je deelt niet alleen actueel is, maar ook likeable en uniek, dan kom je al snel hoger in de ranking van de organische zoekresultaten van Google.

#10. Je concurrentie in beeld

Behalve dat je met andere bedrijven kunt samenwerken, kun je ook je concurrenten in de gaten houden. Waar houden zij zich mee bezig? Wie zijn hun volgers? Wat voor acties hebben zij?

Er zitten dus echt heel wat voordelen aan het gebruik van social media. Wil je hiermee aan de slag? Dan hebben we nog een paar handige tips voor je!

  • Pick your battles, kies het juiste kanaal: Kies per doelgroep het juiste social media kanaal. Als je voornamelijk B2B werkt, is het minder vanzelfsprekend dat je op Facebook berichten plaatst. Dan ligt het veel meer voor de hand dat je op LinkedIn berichten plaatst.
  • Claim je kanalen: Of je het nu wel of niet gaat gebruiken, zorg er altijd voor dat je een kanaal met je bedrijfsnaam claimt of registreert. Bijvoorbeeld https://www.facebook.com/boozd/ en https://www.linkedin.com/company/boozd/. Zo voorkom je dat een ander bedrijf een pagina claimt met jouw naam.
  • Zorg voor herkenbaarheid op alle kanalen: Ook voor social media kanalen geldt dat je herkenbaarheid wilt uitstralen. Zorg voor een goed logo, een herkenbare visual bovenaan de pagina van en plaats up-to-date contactgegevens. Extra tip: Bekijk hier alle formaten van beelden per social media kanaal.
  • Bepaal je content strategie: Bedenk vooraf goed wat je wilt gaan publiceren, hoe vaak, wanneer, op welke kanalen en vooral ook wie de berichten gaat publiceren binnen jouw organisatie. Met diverse tools kan je tegenwoordig uitstekend vooraf berichten plannen en klaar zetten.
  • Delen en liken helpt: Vraag je collega’s en bijvoorbeeld partnerbedrijven om jouw content te liken en te delen. Zo vergroot je relatief eenvoudig het bereik van jouw content.
  • Linken naar je website: Houd het kort en bondig op social media. Wil je meer vertellen? Nodig ze dan uit (met een link) om naar jouw website te gaan.
  • Beeld zegt meer dan woorden: Online doet video het erg goed. Het is aantrekkelijk (en makkelijk) om naar te kijken. Zorg wel voor een ondertiteling als je een video deelt met gesproken tekst. Want veel mensen hebben op kantoor geen geluid of hebben hun geluid uit om anderen niet tot last te zijn. Zonde als zij net jouw boodschap missen!
afbeelding

Ok, zoals je leest biedt social media dus heel wat kansen. Wil jij met social media aan de slag? Dan helpt bovenstaande jou vast. Kom je er nog niet helemaal uit en wil je graag even overleg? Let’s get together!

Wij geven antwoord!

Wij helpen jou graag verder. Vul hier jouw gegevens in, dan volgen wij jouw reactie binnen 2 werkdagen op!