Mail ons

Social media tips

lees verder

boozd blog 9 manieren waarop sociaal media je bedrijf kan schaden large

9 manieren waarop sociaal media je bedrijf kan schaden

Tegenwoordig kan je bijna niet meer zonder sociaal media. Het is een essentiële tool voor bijvoorbeeld ondernemers om hun onderneming te profileren, nieuws te delen en het klantencontact te optimaliseren. Voortdurend wordt overal gezegd dat je iets moet doen met sociaal media. Sociaal media kan een enorme boost zijn voor je bedrijf, maar kan ook de grootste bedreiging voor de reputatie van je bedrijf zijn.

Dit zijn de 9 topics die je liever niet doet op sociaal media

Fake news

Nepnieuws is binnen seconden geplaatst, maar kan nog heel lang blijven 'doorwerken'. Daarom moet je zo snel mogelijk daarop reageren met bewijs dat het fake nieuws is.

BBC heeft een spel gelanceerd, BBC iReporter, om aan te tonen hoe moeilijk het is om te zien of iets fake news is of niet.

Privé en zakelijke accounts gescheiden houden

Dit geldt vooral voor de medewerkers van je bedrijf. Wanneer een medewerker op eigen initiatief klant vragen en klachten gaat beantwoorden op sociaal media, dan zal de medewerker daarvoor strikt de zakelijke accounts gebruiken. Het is ook raadzaam om de tweets en posts regelmatig te moniteren om ongepaste reacties van medewerkers op klanten te voorkomen.

Onervarenheid

Sociaal media is een snel en informeel medium. Toch wil je dat je sociaal media account van je bedrijf er professioneel uitziet. Verkeerde spelling, ongepaste woordkeuze of kneuterige emoji’s kunnen de reputatie en imago van je onderneming beschadigen. Laat daarom deze cruciale kanalen door een ervaren persoon (professional) leiden. Je kunt ook boozd inzetten voor jouw sociaal mediakanalen.

Te veel van het goede

Er zijn zoveel verschillende soorten sociaal mediakanalen. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Snapchat, Pinterest, Tiktok en Tumblr. Als je op elk sociaal kanaal een account hebt, zie je door de bomen het bos niet meer. Hoe meer sociaal media accounts je hebt, hoe moeilijker het wordt om ze te structureren, organiseren en controleren. Kies daarom een paar kanalen uit die goed passen bij jouw onderneming.

boozd blog afbeelding

Loze beloftes

Pas op dat je niet op de feiten vooruitloopt als je een aankondiging doet op sociaal media. Het kan je bedrijf schaden als je bijvoorbeeld post dat je binnenkort een nieuw product aanbiedt en uiteindelijk blijkt dat niet helemaal zo te zijn. Teleurgestelde klanten komen namelijk niet snel terug. Dus wees realistisch en beloof niets wat je niet waar kunt maken.

Hard sale

Sociaal media is niet echt een plaatst voor een te harde sales boodschap. Over het algemeen is sociaal media het kanaal van soft sale. Echter kom je nog steeds drammerige reclameboodschappen tegen.

Spammen

Als je te veel content post op je sociaal media accounts kan dat ook schadelijk zijn. Je volgers/publiek heeft dagelijks al veel content. Plaats dus 1 of een paar keer per dag een bericht, maar niet elke 10 minuten. En probeer je boodschap kort en krachtig te houden. Een tekst van 300 woorden wordt minder goed gelezen dan een een tekst van 30 woorden. Vermijd ook herhalingen van je berichten en breng variatie in de onderwerpen.

Ghosting

Als je te lang niks post op je sociaal media accounts kan dat vragen oproepen over de status van het bedrijf. Als klanten denken dat je bedrijf niet meer bestaat, is dat niet goed voor business. Zoek een gezonde frequentie dat je iets plaatst op je account dat past bij je onderneming. En dat je vol kan houden. 

boozd blog afbeelding

Terug kibbelen/schelden

Als een ontevreden klant of een valsspelende concurrent een negatieve review of bericht post dan is het verstandig niet vanuit je emotie te reageren. Reageer niet of reageer beheerst op zulke berichten. Ga vooral niet boos reageren of openlijk de discussie aan. Gebruik de reacties als feedback, indien relevant uiteraard, om je dienstverlening te verbeteren.