Mail ons

Adverteer mogelijkheden

De keuze is reuze

lees verder

adverteermogelijkheden blog boozd

Veel verschillende manieren om te adverteren

Dat er veel verschillende manieren van adverteren bestaan, daar is niets nieuws aan. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Maar als je een eigen bedrijf hebt en je bent van plan om te gaan adverteren, dan bekruipt je waarschijnlijk al snel het ‘Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer’ gevoel. Ga er maar eens aan staan om een keuze te maken. Kan jouw advertentie-inzet een boozd gebruiken? Lees onze blog over adverteren dan eens goed door. Ter informatie, ter inspiratie en voor de fun!

Adverteren toen versus nu

Twintig jaar geleden zaten we allemaal geduldig voor de televisie, met de krant op tafel of met de radio aan te kijken en te luisteren naar reclames die daar voorbij kwamen. Moest je in de jaren ’90 op zoek naar contactgegevens van een bedrijf? Dan sloeg je de Gouden Gids open en daar stonden de bedrijven keurig in alfabetische volgorde voor je opgesomd met de nodige advertenties. De Gouden Gids was destijds niet voor niets goud waard! En wilde je je klanten nog directer bereiken, dan stuurde je een direct mailing. Lekker overzichtelijk.

Hoe kijk jij nu naar advertenties?

Kijk maar eens naar jezelf! Welke advertenties trekken jouw aandacht? Waar kom je advertenties tegen? Alles moet snel, snel, snel en als we een advertentie niet snel genoeg tot ons kunnen nemen of we hebben er gewoon geen zin in, dan zappen of klikken we net zo snel weer weg.

zoekmachine optimalizatie boozd.nl

Adverteren anno 2019

SEO, SEA, social media, e-mailmarketing, adwords, influencers, boarding, bannering… 20 jaar geleden zei niemand dit nog wat. Nu is het onmisbaar als je wilt adverteren. Natuurlijk zijn er ook nog de old-school advertentiemogelijkheden zoals huis-aan-huis folders, abri’s en billboards langs de snelweg. Alhoewel we vandaag de dag meer online dan offline adverteren, zien we juist ook nog succesvolle combi’s van deze twee. Meer hierover lees je verderop in deze blog.

Wat is jouw marketing doel?

Succesvol en effectief adverteren in 2019 vraagt heel wat voorbereiding. Dat begint bij het bepalen van je doelstellingen en je doelgroep.

Wat zijn je doelstellingen?

Meer leads generen, sales verhogen, je Branding een boost geven… adverteren kan voor veel verschillende doelstellingen ingezet worden. Juist omdat er zoveel advertentiemogelijkheden zijn, is het super belangrijk dat je marketingdoel helder is. Zo heeft het ene bedrijf een fysieke winkel en wil zijn activiteiten uitbreiden naar online. Terwijl het andere bedrijf Branding-doelstellingen heeft en bekendheid in de regio wil krijgen, online en offline.

Martijn: "Vooral online adverteren is snel, effectief en efficient. Verderop in dit artikel hebben wij een handige infographic gemaakt voor jouw advertentie mogelijkheden!"

Ken je klant

Wie is je doelgroep? Of heb je er misschien meerdere? Hoe meer kennis je over je doelgroep hebt, hoe beter je je advertentiecampagne in kan richten en beslissen welke kanalen je inzet. Je doelgroep bevindt zich namelijk overal en nergens. En het zou toch zonde zijn, als je gaat adverteren op een kanaal, waar jouw doelgroep al lang niet meer te vinden is.  

Welke combi van kanalen zet je in?

Goed, je doelgroep en doelstellingen zijn in kaart gebracht. Dan sta je voor de keuze waar je moet gaan adverteren. Pfff, dat is zo eenvoudig nog niet, want de advertentiemogelijkheden zijn enorm. Online, offline of toch een combinatie van beiden?

Stel je wilt een aanbieding onder de aandacht brengen bij je doelgroep in de regio en twijfelt hoe je dit het beste kan doen. Als je kiest voor één kanaal, dan zien je klanten de aanbieding slechts één keer en daarna vergeten ze het weer. Het heeft meer effect als je een print advertentie combineert met een regionale Facebookcampagne. De kans is dan aanzienlijk groter dat ze jou eerst offline zien en daarna online, waardoor je beter in het geheugen blijft hangen. Met als resultaat dat je campagne veel meer effect heeft. Wij kunnen je helpen met de ultieme combinatie!

Adverteer mogelijkheid
Online / Offline
Doelgroep specifiek
Resultaat
Auto belettering
Offline
Gemiddeld specifiek
Provinciaal
Banner
Offline
Gemiddeld specifiek
Lokaal
Beurs
Offline
Niet specifiek
Lokaal
Billboard snelweg
Offline
Niet specifiek
Landelijk
Bioscoop billboard
Online / Offline
Niet specifiek
Lokaal
Bioscoop film
Online / Offline
Niet specifiek
Landelijk
Coupons
Online / Offline
Niet specifiek
Lokaal
Driehoeksborden
Offline
Niet specifiek
Lokaal
Evenementen
Offline
Gemiddeld specifiek
Landelijk
Fietszadelhoesjes
Offline
Niet specifiek
Lokaal
Flyers
Offline
Specifiek
Lokaal
Folder
Offline
Specifiek
Lokaal
Google
Online
Specifiek
Alles
In de winkel
Offline
Gemiddeld specifiek
Lokaal
In-app
Online
Specifiek
Landelijk
Influencer
Online / Offline
Specifiek
Landelijk
In-game
Online
Specifiek
Landelijk
Kostuums
Offline
Niet specifiek
Lokaal
Krant
Offline
Niet specifiek
Alles
luchtballonnen
Offline
Niet specifiek
Provinciaal / landelijk
Luchtsleepreclame
Offline
Niet specifiek
Provinciaal / landelijk
Magazine
Offline
Specifiek
Alles
Nieuwsbrief
Online
Specifiek
Lokaal
Openbaar vervoer
Online / Offline
Niet specifiek
Provinciaal
Posters
Offline
Specifiek
Lokaal
Radio
Online
Gemiddeld specifiek
Landelijk
Reclame borden
Offline
Gemiddeld specifiek
Lokaal
Social media
Online
Specifiek
Landelijk
Spandoeken
Offline
Gemiddeld specifiek
Lokaal
Sponsoren
Offline
Gemiddeld specifiek
Lokaal
Station reclame
Online / Offline
Gemiddeld specifiek
Lokaal
Stickers
Offline
Specifiek
Lokaal
Televisie
Online
Niet specifiek
Landelijk
Video
Online
Specifiek
Landelijk
Visitekaartjes
Offline
Specifiek
Lokaal
Vlaggen
Offline
Niet specifiek
Lokaal
Voetbal stadion
Online / Offline
Gemiddeld specifiek
Landelijk
Wenskaart
Offline
Specifiek
Lokaal
YouTube
Online
Gemiddeld specifiek
Landelijk
Zeppelin
Offline
Niet specifiek
Landelijk

Nieuwe advertentie-technieken uitgelicht

De meeste advertentiemogelijkheden zullen je wel bekend voorkomen. Maar een aantal nieuwe zullen we even toelichten.

Remarketing

Weet jij wat remarketing is? Remarketing is misschien wel één van de meeste effectieve manieren van dit moment om je potentiele doelgroep te bereiken. Je hebt vast weleens een webshop bezocht en vervolgens op Facebook of op NU.nl een banner gezien met de artikelen waar je net naar hebt zocht. Op dat moment probeert de webshop die je eerder bezocht, jou terug te lokken. Door remarketing op Google of Facebook kan je dus mensen die eerder op je website zijn geweest eenvoudig online blijven volgen! Zet je remarketing slim in, dan trek je dus opnieuw de aandacht van deze potentiële klanten. Handig toch?

Nieuw! Adverteren op YouTube Kids

Vanaf februari 2019 is de kindvriendelijke YouTube –app YouTube Kids in Nederland te downloaden. Dit is een gefilterde, kindvriendelijke versie van YouTube. ‘Kan je daar dan op adverteren?’, vraag je je misschien af. Jazeker! Met kindvriendelijke reclames, maar dat is logisch. Net als op het gewone YouTube kanaal krijg je reclames tussen de video’s door te zien. Iets voor jou?

Amazon shopping

De platformen waarop je kunt adverteren vliegen je om de oren. Google Ads, Bol.com, Beslist en Marktplaats zijn hele bekende. Maar heb je wel eens aan adverteren op Amazon gedacht? Amazon is in razend tempo Europa aan het veroveren en biedt dus volop nieuwe kansen voor adverteerders in Nederland. Dit kan zomaar een platform zijn dat een enorme boost aan je sales geeft. Interessant voor jouw bedrijf?

Influencers

Vloggers en bloggers zijn helemaal hot! Enzoknol en NikkieTutorials zijn twee bekende vloggers op dit moment. Maar dat zijn natuurlijk niet de enige vloggers die invloed hebben. Steeds meer bedrijven ontdekken de waarde van en mogelijkheden van influencers om hun producten te promoten. Vloggers kunnen ook jouw merk een enorme boost geven! Belangrijk is om te onderzoeken wie er invloedrijk is in jouw branche. En te bepalen wat je doelen zijn, zodat je een succesvolle samenwerking aan kunt gaan.

facebook adverteren met boozd

Online versus offline adverteren

Waarom online adverteren?

  1. Je bereikt makkelijk je doelgroep. Via Google en social media kun je enorm veel data vergaren over jouw doelgroep. Zo kun je heel gericht je advertentie tonen aan de juiste doelgroep en voorkom je onnodige advertentiekosten
  2. Online adverteren is goedkoper. Je advertentiebudget kun je flexibel inzetten en bijsturen. Je bepaalt zelf hoeveel je er insteekt.
  3. Snel bij sturen. Een online advertentie is makkelijk aan te passen. Wil je toch op een bredere regio inzetten? No problem! Moet er een prijsverandering doorgevoerd worden? Ook dat pas je makkelijk en snel aan.
  4. Online advertenties zijn makkelijk te testen. Maak een variant A en een variant B, en test deze. Vervolgens zet je de variant die het beste werkt, breed in. En dan nog kun je realtime aan de knoppen draaien om te optimaliseren.
  5. Meten is weten! Online advertentiecampagnes zijn goed te meten. Met Google Analytics kan je voor jouw advertentiecampagne heel gericht doelen instellen. Heb je een webshop dan zie je meteen hoeveel orders en omzet een advertentie heeft opgeleverd.

Waarom offline adverteren?

  1. We leven nu in een wereld waar online adverteren helemaal booming is. We zouden bijna vergeten dat je klanten ook offline kunt bereiken. Als je doelgroep heel lokaal is, dan is offline adverteren zelfs dé manier om ze bereiken.
  2. Wil je een groot publiek bereiken en snel je naamsbekendheid vergroten? Dan is een reclame op tv, op de radio of in de krant dé manier. Wie herinnert zich niet: ‘Echt Hema’ , of ‘Kruidvat, steeds verrassend altijd voordelig’?
  3. Krijg je een brief op je deurmat met postzegel en al, dan is de kans groot dat mensen deze openen. Ook wel eens post gehad van ICI PARIS met een waarde cheque, of van de Nationale Postcodeloterij met een tegoedbon voor een bakje Ben & Jerry’s? Post wekt de nieuwsgierigheid van je doelgroep op. Want stel je voor dat er een leuke aanbieding in zit!
  4. Met een persoonlijke benadering en offline contact geef je je klant het gevoel dat ze belangrijk zijn. Live contact zorgt voor oogcontact, een gesprek en hopelijk een klik.
  5. Posters aan lantaarnpalen of grote billboards langs de snelweg ontgaan bijna niemand. Deze advertentiemogelijkheden kun je zowel lokaal, regionaal als landelijk inzetten voor een korte tijd met een grootse impact.
  6. Steeds meer bedrijven richten zich op online, dat betekent dat offline steeds meer kansen biedt. Want je hebt minder concurrenten op de markt!

Opvallende social advertentie campagnes

Sommige bedrijven

maken er een doel op zich van om een opvallende online advertentie te maken. Liefst één die viral gaat. Zo’n advertentie kan jouw merk in no-time heel veel exposure opleveren!

Adblockers, een kans of een bedreiging?

Een adblocker is een programma waarmee je online advertenties op websites en commerciële videoadvertenties op bijvoorbeeld YouTube, kan blokkeren. 27% van de Nederlanders gebruikt inmiddels een adblocker. Daar koop je niks voor, zou je denken. Maar als je het nu eens optimistisch bekijkt, heeft 73% nog geen adblocker en krijgt dus gewoon alle advertenties te zien. Het is natuurlijk wel een signaal, maar je kunt er ook je lering uit trekken. De reden dat iemand een adblocker heeft, is omdat een advertentie irritant kan zijn. De oplossing? Advertenties maken die niet irritant zijn, maar creatief en een meerwaarde bieden.

Mislukte hilarische advertenties

Deze advertenties waren niet per se irritant, maar een klein beetje mislukt en daardoor hilarisch!

mislukte advertentie pogingen blog boozd

Hoe staat het met jouw advertenties?

Een goede advertentiecampagne opzetten blijft een uitdaging. Ga je voor een artikel in de krant? Zet je een influencer in? Kies je voor grote displayborden langs de weg? Of zet je een online marketingcampagne op? Hoe dan ook, een campagne opzetten kost geld. Maar wanneer je het goed doet praat je niet meer over wat het kost, maar over wat het je oplevert! boozd helpt je daar graag mee verder!

Let's go!

Ben jij ook toe aan meer online rendement? Neem dan contact met ons op. Wij staan te popelen om met jouw online marketing aan de slag te gaan.

Of ga voor jouw eigen marketing team

Kies jouw team

Sam