boozd your online journey

Strengths, weaknesses, opportunities en threaths.

SWOT?

Om te beginnen... Een SWOT-analyse is een model waarmee je de sterke en zwakke punten van een bedrijf uitzet ten opzichte van de kansen en bedreigingen. In het Engels staat SWOT voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats; oftewel de sterktes en zwaktes van, en de kansen en bedreigingen voor je bedrijf. Een sterkte zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat jouw bedrijf heel flexibel is en een bedreiging zou een technische achterstand kunnen zijn.

Sam toont zijn spierballen!
Intern en externe analyses

Interne en externe analyse

De sterktes en zwaktes bekijk en analyseer je op microniveau. Wat inhoudt dat je intern bij je bedrijf bekijkt wat er goed en minder goed aangepakt wordt. Buiten je bedrijf kijk je of er zich kansen of bedreigingen voordoen, dit kan zowel op meso- als macroniveau. Dit houdt in dat je in de directe omgeving, maar ook op nationale schaal, bekijkt wat eventueel zou kunnen helpen voor je onderneming. Maar ook welke 'gevaren' er schuilen. Bij kansen kun je denken aan een concurrent die wegvalt. Bij bedreigingen kun je weer denken aan een dalende koopkracht.

Oké, maar waarom een SWOT?

Door een SWOT-analyse te maken voordat je een strategisch plan bedenkt krijg je een beter beeld van welke doelen je moet stellen. Ook kun je het gebruiken als je slechts kleine dingen wilt veranderen binnen je onderneming. Je leert jezelf en je bedrijf beter kennen. 

Leer je bedrijf kennen via een SWOT

Interne analyse

Met elke SWOT begin je met de interne analyse. Dit doe je omdat je op die manier bij de kern start, kortom bij jezelf. Met de interne analyse stel je vast wat de sterke en zwakke aspecten zijn binnen je bedrijf. Denk hierbij aan het klachtenpercentage, je liquide middelen, telefonische bereikbaarheid, bereikbaarheid, onderhoud klantenbestand, prijsniveau op de markt, etc. Wil je meer voorbeelden? Check dan deze  lijst!

Externe analyse

Heb je je interne punten netjes op een rijtje gezet? Dan ik is het tijd om buiten je bedrijf te kijken naar aspecten die een kans of bedreiging voor je onderneming zouden kunnen zijn. Denk aan concurrenten, klanten met nieuwe behoeften, potentiële samenwerkingen, financiële , etc. Ook hiervoor kun je deze lijst  raadplegen.

Tijd voor een SWOT-model

Zodra je alle punten uit de interne en externe analyse genoteerd hebt, kun je een SWOT model opstellen. Dit model geeft een duidelijk beeld van wat al goed gaat en dus zo moet blijven, en wat er nog verbeterd kan worden. 

Van SWOT model naar confrontatiematrix

Als je het SWOT model hebt opgesteld, is het aan te raden om een confrontatiematrix te maken. Je maakt dan een kleine selectie van minstens 3 tot hoogstens 5 punten belangrijkste punten uit je SWOT-analyse. Daardoor richt je je op de punten die de meeste 'hulp' nodig hebben. Na één of twee maanden focussen op deze 3 tot 5 aspecten kun je opnieuw een SWOT-analyse uitvoeren. Zo zie je of er verbetering is of niet. Als je iets hebt opgelost, ga je door met andere aspecten die hoognodig aandacht nodig hebben. 

Een confrontatiematrix geeft nog duidelijker weer hoeveel aandacht je moet geven aan bepaalde aspecten en hoe bijvoorbeeld 'kans 1' helpt bij 'sterkte 1'. Je koppelt de invloeden van sterktes en zwaktes aan elkaar, maar ook de kansen aan sterktes, bedreigingen aan de sterktes en bedreigingen aan de zwaktes. Dit kun je doen door aan de hand van getallen en/of kleuren aan te geven wat er goed gaat en waar meer aandacht voor nodig is. Een voorbeeld zie je hieronder:

Je kunt een format voor de SWOT-analyse en confrontatiematrix vinden in dit bestand .

Download sjabloon

SWOT - confrontatie matrix
Klaar met de analyse

Klaar?

Ja, je bent klaar met de analyse. Maar nu gaat het erom wat je ermee gaat doen ;) De volgende stap is het doorvoeren van plannen om bedreigingen en zwaktes te bestrijden, sterktes aan te houden en kansen te benutten. Het beste resultaat behaal je als je ten minste één keer per drie maanden opnieuw een SWOT-analyse uitvoert. Zo heb je de tijd om je verbeteringen door te voeren en zo een beter resultaat te behalen met de volgende analyse. 

Als je een aantal keer een SWOT hebt uitgevoerd, ga je als het goed is een stijgende lijn in kansen en sterktes zien en een dalende lijn in zwaktes en bedreigingen.

Waarom een SWOT voor jou bedrijf?

Een SWOT-analyse is in de huidige marketing onmisbaar. Je hebt deze namelijk nodig om een stabiele strategiebepaling te maken. Hoe wil je je promotie aanvliegen, hoe wil je je personeel efficiënt inzetten, hoe ga je een tekort aan budget oplossen? Aan dit soort vragen moet je denken als je je strategiebepaling maakt. Deze vragen kun je beantwoorden als je een SWOT hebt gemaakt, alles staat dan namelijk bij elkaar in de confrontatiematrix. Je ziet waar je het meest aan moet trekken, of belangrijker nog: wat je startpunt is! Want wil je opnieuw met je strategische plan aan de gang, dan moet je weten hoe je de vlucht gaat maken. Start je bij branding? Of juist bij het omgooien van je website of -shop? Hier kunnen wij bij helpen! Dus wil je aan de hand van je SWOT-analyse te weten komen waar je het beste kan beginnen, wij helpen je graag!

Een SWOT is belangrijk!

Jouw eigen non-stop marketing team, let's go!


Ontdek de mogelijkheden