Branding is overal!

Kijk eens om je heen. Zie je met hoeveel merken je op dit moment geconfronteerd wordt? Je Dell computer, je Pickwick theezakje, je iPhone, het Siemens koffiezetapparaat, je Nike sneakers of je Levi’s spijkerbroek… Branding is overal, het is de visuele uiting van een merk. De grote vraag is: hoe zorg je ervoor dat jouw merk onderscheidend is? Dat je opvalt bij je doelgroep en dat zij kiezen voor jouw merk? Juist, met een goede branding.

Branding, why?

Branding is alles wat je doet om producten, diensten of organisaties van elkaar te onderscheiden. Zodat het voor jouw doelgroep in één blik duidelijk is wie jij bent en waar je voor staat. Elektrische auto’s zijn elektrische auto’s, streaming is streaming. Maar met een eigen stempel op jouw product of dienst laat je zien waarin jij je onderscheidt.

Bedenk zelf maar eens waarom je bijvoorbeeld Google kiest als zoekmachine en niet Bing? En waarom je liever in een Tesla rijdt dan in een Opel? We roepen het wel vaker: branding is misschien wel het waardevolste in jouw bedrijf. Je uitstraling moet 100% aansluiten op jouw merkverhaal. Pakt jouw branding goed uit? Dan zorg je voor herkenbaarheid, je creëert een grote portie vertrouwen en natuurlijk die perfecte uitstraling! Die boozd kunnen wij jouw merk geven :-).

Hoe doe je dat, je merk branden?

Voordat we overgaan op deze vraag, eerst nog een kleine geschiedenisles. Wist je dat branding ontstaan is bij de veehouders? Koeien, schapen en andere soorten vee werden letterlijk gebrandmerkt. Zo was duidelijk van wie welke koe was. Iedere boer had zijn eigen ‘stamp’, zijn eigen merk. Dus eigenlijk is er niet eens zo heel veel veranderd. Net als de veehouders, geef jij met branding je eigen stempel aan je merk.

Color run - branding

Deze branding elementen zijn een absolute must!

  • Een sterke bedrijfsnaam: een naam die past bij je bedrijf, dienst of product
  • Het logo of beeldmerk: onmisbaar voor elk bedrijf dat herkenbaar wil zijn! Met het logo visualiseer je het merk en de identiteit van jouw bedrijf
  • Een pay-off: waar staat jouw brand of merk voor en wat is het verhaal daarachter?
  • De huisstijl: de visuele bouwstenen van jouw branding zoals lettertypes, vorm en kleur
  • Het taalgebruik: de manier waarop je in tekst consistent met de juiste tone-of-voice je doelgroep aanspreekt

Ontwikkel je een nieuw merk? Dan heb je al deze elementen nodig om tot succesvolle branding te komen. Is jouw huisstijlboek al meer dan 5 jaar oud? Dan is het tijd voor een rebranding. En laat dat nou één van de favoriete bezigheden van boozd zijn!

Branding-trajecten, daar worden we blij van!

‘Branding is een van mijn favoriete onderdelen van marketing waar we ons mee bezig houden’, vertelt Marco, de designer van boozd. ‘Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt en als je dat goed doet, komt het logo en de gewenste bedrijfsuitstraling overal herkenbaar terug. Het meest uitdagende in een branding traject is het verhaal goed vertellen. Het moet raken, het moet kloppen. Als ik dat goed krijg, dan is dat voor mij het ultieme gevoel van succes.’

Focus

What’s your story?

Bij boozd geven we vorm aan alle elementen van branding. Maar first things first. Voordat we gaan bouwen, moeten we zoals Marco al zei, beginnen met de fundering van je bedrijf. Wat is jouw visie en strategie? Wie ben jij als bedrijf? Waar sta je voor? Wat wil je bereiken? En met welke diensten en producten? Zo komen we tot de kern van het verhaal. Als dat helder is, vertalen wij dit naar een logo, huisstijl en zelfs een naam als je die nog niet hebt.  

Update van je merk: van een simpele touch-up tot een uitgebreide make-over

Veel ondernemers komen op een punt waarbij ze zich een andere kant op ontwikkelen, hun dienstenpakket uitbreiden of een hele nieuwe visie formuleren. Dat is een goed moment om eens kritisch naar de branding te kijken. Hoe up-to-date is die? Soms is het voldoende om een kleine touch-up van de huisstijl te verzorgen of kan de website wel een nieuwe look en feel gebruiken. In andere gevallen pakken we de rebranding groots aan, met een compleet nieuwe bedrijfsnaam en een merkverhaal. Een rebranding kan een enorme boost geven aan je merk!

Wanneer is een rebranding eigenlijk nodig?

De markt verandert, stijlen veranderen, de identiteit van je bedrijf heeft een groei meegemaakt. Er zijn heel wat aanleidingen om de overstap te maken naar een rebranding. We zetten 10 redenen voor je op een rij:

  1. Wanneer jouw huisstijl flink gedateerd is
  2. Een nieuw koers, visie, focus of strategie
  3. Bij fusies of overnames
  4. Internationalisatie van je merk
  5. Een slechte reputatie zoals een negatief imago of wantrouwen in het merk
  6. Bij een wildgroei aan merken en producten
  7. Wanneer je een compleet andere markt wil gaan bedienen
  8. Bij een nieuw management, die zowel de strategie verandert als de look & feel 
  9. Als je andere of meerdere doelgroepen wilt aanspreken
  10. Wanneer de klantbehoeften veranderen en je daar op in wilt spelen
Volvo car

 

Alles is te branden

Er zijn niet alleen heel veel redenen om iets te branden. Er valt ook gewoon heel veel te branden! Kijk eens om je heen, dan zal je zien dat er meer gebrand is dan jij denkt. De Volvo voor je deur: die staat voor veiligheid. Maar ook mensen kan je branden dankzij Personal Branding, zoals Linda de Mol of Kim Kardashian. Steden worden met citymarketing onder de aandacht gebracht, denk maar aan Parijs de stad van de liefde. In je eigen dorp of stad heb je de Kruidvat, altijd voordelig en altijd herkenbaar door haar rood, wit en gele kleuren. En als we naar onszelf kijken? Dan zie je boozd, met een krachtig beeldmerk en onze drive om ieder merk een boost te geven!

De do’s en don’ts van een (re)branding 

Wat moet je zeker doen om je merk goed te branden, de do’s:

  • Breng je doelgroep goed in kaart. Wie is jouw ideale klant? Wat zijn hun behoeften? Praat met je klanten zodat je goed inzicht krijgt. Deze inzichten komen zeker van pas bij de ontwikkeling van jouw branding.
  • Focus op je sterke punten. Dat klinkt natuurlijk als een no-brainer, maar we zien echt te vaak dat bedrijven niet altijd hun sterke punten kunnen verwoorden en verbeelden. 
  • Zorg dat je missie en visie als een huis staan. Het is de kern van je bedrijf, de zogenaamde kapstok waar je alles aan op kunt hangen.
  • Wees consistent in alle elementen van je branding. Het gebruik van je logo, kleuren, typografie, tone-of-voice, noem maar op. Je merk wordt op deze manier zo herkenbaar dat een glimp op een gegeven moment voldoende is om alle branding associaties op te wekken.
  • Onderscheid je bedrijf! Jouw bedrijf, je werknemers, je producten en diensten, dat hele geheel is uniek. Dat maakt jou anders dan je concurrenten. Maak daarom duidelijk wat jouw bedrijf uniek en waardevol maakt!

"Het is belangrijk om een goede afweging te maken. Je kan je tijd en budget namelijk maar 1 keer uitgeven."

Hier krijg je spijt van, de don’ts!

  • Stel een branding of rebranding niet uit. Ga met je tijd en de ontwikkeling van je organisatie mee.
  • Roep niet iets dat je niet kunt waarmaken. Een killer!
  • Blijf bij jezelf, het verhaal achter jouw organisatie en de uitstraling die daar bij past. Dat moet kloppen. Kopieer dus nooit je concurrent, pas op met trends en blijf authentiek!
  • Onderschat het belang van branding niet. Het is de uitstraling van je bedrijf!

Hoe pak je dit allemaal aan?

Ga jij een nieuw merk in de markt zetten? Of is jouw look-and-feel gewoon aan een opfrisbeurt toe? Dan is het tijd voor een (re)branding. Vat die koe bij de horens en pak de (re)branding meteen goed aan door kritisch te kijken naar je merkverhaal, je positionering en je visuele identiteit. boozd helpt je graag verder met jouw branding-traject!

Direct aan de slag? Let's go!

Wij bellen jou graag terug!

Laat jouw naam en nummer achter en dan bellen wij jou binnen 1 werkdag terug!

 
Ready? Let's go!