Mail ons

Conversie-optimalisatie, hoe dan?

Lees verder

conversie optimalisatie hoe dan blog boozd

Oké, terug naar conversie-optimalisatie. Waar moet je beginnen en hoe moet je dit doen?


Low-hanging fruits

Conversie-optimalisatie begint met onderzoek. Waar is verbetering op je website noodzakelijk en mogelijk. Daarvoor moet je de juiste tools in huis hebben. Er zijn er heel wat, maar de bekendste is toch wel Google Analytics. Via Google Analytics krijg je inzage in welke pagina’s minder presteren doordat bezoekers hier vaak uitstappen of vastlopen. Misschien kan je meteen een oorzaak vinden, bijvoorbeeld een 404-pagina of verouderde informatie op een pagina… Kijk wat je meteen al kan aanpassen, zodat je het uitstappercentage vermindert.

Trial and error met de A/B test

Dan ben je er natuurlijk nog niet! Je ziet misschien dat bij sommige pagina’s verbetering mogelijk is. Maar welke elementen er nou precies voor zorgen dat mensen uitstappen, is vaak niet meteen duidelijk. Je kan dan op basis van je onderzoek een aantal hypotheses opstellen. Je doet voorstellen voor verbeteringen. Dit kan van alles zijn: bijvoorbeeld het toevoegen, veranderen of weglaten van kleuren, foto’s, teksten, locaties van elementen, doorklik buttons. Vervolgens zet je de A/B test in. Dit is een test waarbij er twee verschillende versies van je website live staan. De ene versie (A) wordt aan de ene helft van je bezoekers getoond, de andere (B) aan de andere helft. Zo kun je testen of jouw hypothese klopt. Op deze manier werk je dus continu aan het afstemmen van je website op je doelgroep. En vergroot je het aantal conversies.

Testen maar!

Tools genoeg waarmee je je website kan analyseren en een A/B test kunt uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld Hotjar, Visual Website Optimizer en Optimizely gebruiken. Wij gebruiken Hotjar voor o.a. heatmaps en recordings van website gedrag. Hiermee kunnen wij ook op cruciale momenten in de webshop om feedback vragen aan onze (potentiële) klant, bijvoorbeeld op het moment dat ze de winkelwagen willen verlaten nog voor ze hebben betaald. Wat ons betreft een ideale tool, die prettig werkt, waar we veel info uit kunnen halen en waarmee we in staat zijn om elke website een boost te geven!

Visual conversie optimalisatie boozd blog

Conversie trends! Waar kan je nog meer op inzetten?  


E-mailmarketing

Een nieuwsbrief kan een hele goed prikkel zijn om websites te laten converteren. Wat ons betreft een absolute must. Zelfs als je de conversietunnel op je website al in detail hebt geanalyseerd, zijn nieuwsbrieven een superhandig extra kanaal. Bepaal ook nu weer wat het doel is van de mailing. Wil je producten verkopen, aanbiedingen doen, persoonlijke kortingen geven, reviews delen? Ook een nieuwsbrief kun je eenvoudig A/B testen. Met doelgroepen, kleurgebruik, beeldgebruik. Wat converteert beter? Trek hier je learnings uit en gebruik deze ook weer voor je website.

Gamification: wie wint, voelt zich fijn!

gamification is het toepassen van game-elementen in een non-game omgeving. Zoals een nieuwsbrief. Een slimme tactiek om de aandacht van de ontvanger te krijgen. Met games kun je namelijk heel wat waardevolle informatie over je klanten verkrijgen en daarmee je klantprofiel verrijken. Welke game je inzet is afhankelijk van je doelgroep en je doelstellingen. Sla de plank niet mis door zomaar wat te doen.

Klantreviews, niet meer weg te denken

Klantenreviews belangrijk? Zeker wel! Steeds meer klanten delen tegenwoordig hun ervaringen online, gevraagd en ongevraagd. Het gaat vaak over producten en klantenservice. De reviews staan niet alleen op social media-platforms, zoals Facebook en Twitter. Ze staan ook op reviewsites, blogs, Google en in discussies op fora. In tegenstelling tot een paar jaar geleden is het nu veel gebruikelijker om juist positieve ervaringen te delen die andere mensen kunnen helpen. Die moet je hebben en die moet je delen! Want drie kwart van de Nederlanders leest eerst een review, en zelfs een kwart van alle aankopen wordt bepaald naar aanleiding van review. Een positieve trend om je conversie te verhogen dus!


Monster blog

Alles over conversie-optimalisatie; van de basics tot 10 killers

Een conversiepercentage van 1% tot 5% op je website. Klinkt niet heel hoog, toch? Want dit betekent dat 95% tot 99% van de bezoekers niet converteert.

Terwijl je er misschien heel wat budget in gestoken hebt om die bezoekers op je website te krijgen. Aargh! Hoe zonde is dat? Dat vinden wij dus ook. Daarom vertellen we je in deze blogserie meer over conversie-optimalisatie en hoe je je conversie een boozd kunt geven! Dit is artikel 3. Hieronder vind je de 4 andere delen!


blog-thumb-conversie-killers-en-trends.png

Het verbeteren van je conversie begint dus met het weghalen van deze conversie killers.

blog-thumb-effecten-van-conversie-optimalisatie.png

Conversie-optimalisatie heeft trouwens, naast de hogere conversie, nog een aantal effecten.

in-5-stappen-naar-de-ideale-klantenreis-tn.jpg

Hoe krijg je nu jouw conversie percentage omhoog?

blog-thumb-info-conversie-optimalisatie.png

Conversie-optimalisatie gaat om het verhogen van het aantal conversies in verhouding tot het aantal bezoekers.