Conversiegericht ontwerpen

Bij een zoektocht op het internet worden continu beslissingen genomen:

Deze beslissingen kunnen we beïnvloeden!

Wat zorgt ervoor dat we beslissingen maken?

We beschouwen onszelf als hoog ontwikkelde wezens die rationeel beslissingen nemen, alle logische aspecten bekijken en op basis daarvan een beslissing nemen.

Helaas, zo zitten we niet in elkaar!

Volgens onderzoek is slechts een klein deel van onze hersenen betrokken bij het nemen van beslissingen. Met rationaliteit heeft het niets te maken, het is het emotionele aspect waarop we beslissingen nemen.

Aspecten die een rol spelen bij het nemen van beslissingen:

Waar letten onze hersenen op?

De oogbeweging van de mens speelt online een zeer grote rol. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat onze hersenen de neiging hebben om onze oogbeweging naar de volgende onderdelen te leiden:

Afbeeldingen

De hersenen van de mens zorgen ervoor dat onze oogbeweging naar grote gekleurde afbeeldingen gaat en specifiek naar het midden van een afbeelding.

Harde lijnen

Vervolgens hebben onze hersenen de neiging om harde lijnen te bekijken.

Incomplete afbeeldingen

Bij incomplete afbeeldingen gaat de oogbeweging van de mens van het incomplete deel van de afbeelding richting het complete deel van een afbeelding.

Mensen

Mensen kijken graag naar mensen en zijn geïnteresseerd in waar deze mensen naar kijken. Online bezoekers kunnen zich identificeren met personen die zijn afgebeeld. Nóg een voordeel: het afbeelden van personen wekt vertrouwen.

Hoe nu te ontwerpen gericht op conversies?

Bij het ontwerpen van een website, webshop of banners is het belangrijk in te spelen op bovenstaande informatie.

De kans van slagen (en dus een verhoogd resultaat) is het grootst wanneer je de call-to-action plaatst op het punt waar de oogbeweging eindigt.

Meer weten? Hogere conversie? Neem contact op met boozd!