Mail ons

Deze koning kost tijd en aandacht

lees verder

content blog boozd internetbureau

Content plan, een must of een last

Content, oftewel de inhoud van en tekst op je website. Nog te vaak een ondergeschoven kindje. Vaak horen we ‘O, dat schrijf ik zelf wel’ of ‘Dat komt later wel’. En dat terwijl goede content cruciaal is. Niet alleen om de nieuwsgierigheid van jouw potentiele klant te wekken en ze te overtuigen van jouw kennis, kunde, producten en diensten. Maar ook om Google te verleiden je hoger te ranken in de zoekmachine. Als jij jouw verhaal goed “vertelt”, heb je de lezer aan je lippen hangen en de zoekmachines te pakken.

Maar - zeggen we er eerlijk bij - dit vereist wel tijd en aandacht. Want ‘even’ wat teksten schrijven, dat bestaat niet, tenzij tekstschrijven je specialisme is. Niet getreurd! Ook als je geen professional bent, geef je jouw contentplan absoluut een boozd met onze praktische tips!

Een contentplan(ning) geeft houvast

Niet rennen, maar plannen roepen we wel vaker. Want een uitgedacht plan over teksten of uitingen die je online doet, helpt je bij het creëren van de juiste uitstraling van jouw bedrijf. Het verhaal, jouw content, moet letterlijk zijn afgestemd op jouw doelgroep. Wat is hun behoefte, welke taal spreken zij en waar zijn ze naar op zoek. Sluit de content aan op het zoekgedrag van jouw doelgroep? Dan maak je al snel die connectie!

“Het heeft weinig zin om zonder plan in het wilde weg allerlei teksten te gaan schrijven”

Hoe pak je dat dan aan?

Tip 1. Maak een lijst met relevante zoektermen

Luisteren is hierin het toverwoord. Welke vragen stelt jouw doelgroep? Wat vind je doelgroep belangrijk in de zoektocht? Welke informatiebehoefte hebben zij? Als je daar goed naar luistert, kun je hierop anticiperen met relevante zoekwoorden en zoekwoordcombinaties die je kunt toepassen in de teksten voor je website, webshop of social uitingen.

Tip 2. Zorg voor een logische web structuur

Een logische en heldere website structuur is zowel voor je bezoekers als voor de zoekmachines belangrijk. Zorg dat de indeling in hoofdcategorieën, subcategorieën en thema’s waarover je wilt communiceren logisch is. Benoem producten en diensten met duidelijke omschrijvingen. Superleuk hoor als je een bureaustoel een zelfverzonnen naam geeft, maar iemand zoekt op het woord bureaustoel, en niet op een verzonnen woord.

Tip 3. Zet een contentkalender op

Vast herkenbaar: de ene dag barst je van de inspiratie voor nieuwe onderwerpen, een leuke Facebook-post of een interessante blog. En de andere dag blijf je maar naar je scherm staren in de hoop dat er nog een goed idee voor nieuwe content oppopt. Tip: maak een contentkalender! In een contentkalender geef je aan wanneer, waarover, via welk kanaal en voor wie je content gaat maken. En daarnaast geef je aan wie er verantwoordelijk is voor de creatie van de content. Klinkt handig toch!

Die kalender maken kost natuurlijk ook weer tijd, maar zie dit als een investering in de toekomst. Door even in een rustige omgeving te gaan zitten of met iemand te gaan brainstormen, zal je zien dat die kalender zo gevuld is. En op een dag dat je barst van de inspiratie kun je lekker vooruitwerken. En dat bespaart je later weer een hoop stress en tijd!

afbeelding blog deze koning kost tijd en aandacht

100% recyclebaar: zo geef je jouw content een tweede leven!

Contentcreatie kost best veel tijd. Je moet weten wat je wilt vertellen, bedenken op welke manier de boodschap goed overkomt, het dan nog schrijven, nalezen, het plaatsen op je website, passend beeld erbij zoeken en ga zo maar door. Je bent zo een paar uur verder. Goed nieuws: jouw content kan je best recyclen! Het grote voordeel daarvan is dat het je tijd scheelt, doordat je niet steeds nieuwe content hoeft te creëren.

Dit moet je dus zeker doen!

  • Heb je een blog of nieuwsartikel voor je website geschreven? Dan plaats je die zo door naar je Facebook account! Kopieer de url van je blog of artikel in een bericht en Facebook neemt automatisch de titel en de uitgelichte afbeelding over. Heb je een grote aanhang op Facebook? Dan heb je meteen een groot publiek voor je blog!
  • Heb je meerdere blogs of nieuwsartikelen? Bundel deze dan in een nieuwsbrief. E-mails worden vaak geopend. En het effect van je e-mail nieuwsbrief is ook nog eens meetbaar. Zo kun je zien hoeveel mensen er doorklikken naar je website.
  • Ennuh, ga je sociale media en een nieuwsbrief inzetten? Neem die dan ook op in je contentkalender!
afbeelding 2 blog deze koning kost tijd en aandacht

Queen afbeeldingen

Oké, als content de koning is, dan zijn de afbeeldingen bij een bericht toch zeker de koningin! En wel hierom!

Foto’s bij tekst maken de leesbeleving groter en verhogen de leesmotivatie. En je wilt natuurlijk wel dat jouw bezoeker het hele verhaal leest, toch? Er zijn veel gratis platformen voor foto’s die je kunt gebruiken zoals unsplash.com, pixabay.com en pexels.com. Je vindt hier de mooiste foto’s en je hoeft er niets voor te betalen. Scheelt dat even! Maar met stock foto’s heb je natuurlijk wel de kans dat je concurrent dezelfde foto’s gebruikt. Wil je unieke foto’s die helemaal passen bij jouw bedrijf? Overweeg dan eens een fotograaf langs te laten komen. Zo krijg je mooie, persoonlijke en unieke foto’s die precies uitstralen wat jij wilt. Zeker als je werknemers in the picture wil zetten, raden we echte foto’s aan!

Pfff….Is schrijven toch niet jouw ding?

Horen we nu een denkbeeldige zucht en zie je hier bij voorbaat al tegenop? Hebben jij en je collega’s het al druk genoeg en schiet het er steeds bij in om in de pen te kruipen voor wat goede teksten? Komt die contentkalender maar niet van de grond? Of heb je toch niet de juiste kennis in huis om content te creëren? Wij denken én schrijven als content partner graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op als jouw content wel een boozd kan gebruiken.