Google stopt met het tonen van advertenties aan de rechterkant

Er zijn sinds de komst van Shopping door Google diverse veranderingen doorgevoerd, maar drie weken geleden kondigde Google toch wel één van de grootste veranderingen officieel aan. Google stopt met het tonen van advertenties aan de rechter zijkant van de zoekresultaten.

Drie weken geleden liet SearchEngineLand weten dat Google per direct is gestopt met het tonen van advertenties aan de rechter zijkant van de zoekresultaten, met uitzondering van Google Shopping en Knowledge Graph.

{#SHAREBOX#}

Niet alleen vallen deze advertenties weg, maar heeft Google ook besloten in plaats van 2 à 3 advertenties aan de bovenkant 3 à 4 advertenties te tonen, afhankelijk van de commerciële interesse van het betreffende zoekwoord.

In een officiële verklaring geeft Google aan te hebben gekozen voor deze verandering om de ervaring op desktop en mobiel beter en consistenter te maken.

Wat zijn de werkelijke veranderingen?

1. AdWords: Minder advertentieposities

Google AdWords werkt op basis van het welbekende veilingmodel. In het kort voor degene voor wie het veilingmodel onbekend is; de relevante van het zoekwoord, advertentie en landingspagina maal het maximale bod dat je bereid bent te betalen voor een klik bepaalt welke advertentiepositie je behaalt.

Boven de vouw van de zoekresultaten zijn er nu nog maar 3 à 4 advertenties zichtbaar waar dit er voorheen 8 à 10 waren. De non-branded topposities kregen al gauw 80 tot 90% van de advertentieklikken en de verwachting is dan ook dat de grotere adverteerders (voornamelijk met een toppositie) niet heel veel zullen merken van de aanpassingen.

Voor adverteerders die voorheen met hun advertentie op positie 5 – 10 stonden zullen nu goed moeten bedenken hoeveel een klik naar de website waard is en of zij bereid zijn om deze hogere prijs te betalen.

Op de korte termijn kan dit leiden tot een stijging in de kosten per klik (CPC), omdat veel adverteerders het niet kunnen veroorloven om verkeer te missen. Echter zullen adverteerders op de langere termijn keuzes moeten maken over waar de rendabel kunnen adverteren. De verwachting zal daardoor zijn dat de CPC uiteindelijk zal herstellen tot net iets hoger dan voor deze verandering werd doorgevoerd.

2. AdWords: Hoe gaat de rechterkant eruit zien?

Hoe de rechterkant van de zoekresultaten er exact uit gaat komen te zien is nog niet helemaal bekend, maar vooralsnog blijven alleen de resultaten van Google Shopping en Knowledge Graph zichtbaar. Voor adverteerders een mogelijk alternatief om het budget te verschuiven richting Google Shopping.

3. SEO: Wat betekenen de 3 à 4 advertentieposities voor zoekmachine optimalisatie?

Het tonen van de 4 topadvertenties zal ook invloed hebben op het doorklikpercentage (CTR) van de organische posities binnen de zoekresultaten. Uit onderzoek is gebleken dat de CTR voor de 1e posities namelijk zakt naar 10% of zelfs lager. Afhankelijk van de resolutie van het beeldscherm kan het zijn dat de organische zoekresultaten verder naar beneden worden geduwd en dat deze zelf onder de vouw pas zichtbaar zijn, dit wilt zeggen dat men naar beneden moet scrollen om jouw link te bekijken.

Ondanks dat de organische zoekresultaten lager zichtbaar zijn biedt dit juist ook kansen. Veel adverteerders zijn namelijk (nog) niet actief met longtail zoekwoorden, waardoor er relatief eenvoudig resultaat kan worden behaald zonder weergave van een 4e topadvertentie.

Wat staat je te doen?

Belangrijk is om je data goed in de gaten te houden, hiervoor kun je rekening houden met het volgende:

AdWords

1.    Automatische waarschuwingen; In de Google AdWords interface is het mogelijk om in te stellen dat je performance waarschuwingen wilt ontvangen. Hierbij kun je bijv. denken aan wijzigingen in klikken, vertoningen, CTR en CPC.

2.    Budget beheer; Zorg dat je het budget goed in de gaten houdt, zodat eventuele CPC wijzigingen niet voor onverwachte kosten zullen zorgen.

3.    Controle; Wees de komende periode extra alert en houd je Google AdWords account goed in de gaten om te kunnen anticiperen op plotselinge veranderingen!

SEO

1.    Het is belangrijk om goed in de gaten te houden wat de impact is van de komst van de 4e advertentiepositie op de doorklikpercentage van je zoekwoorden.

2.    Ondanks het feit dat de posities in de organische zoekresultaten naar beneden zakken en de CTR lager zal zijn dan voorheen is het belangrijk dat de zoekmachine optimalisatie strategie hetzelfde blijft. Blijf proberen topposities te behalen binnen Google om zoveel mogelijk relevant verkeer binnen te halen. Extra focus richting meer longtail zoekwoorden is hierbij aan te raden! 

Wil je meer te weten komen? Onze marketing specialisten voor je klaar! Neem gerust telefonisch contact op met 072 – 2010 223, stuur een email of maak gebruik van het contactformulier onderaan op deze pagina.