Hoge posities in zoekmachines met waardevolle content!

Voor veel ondernemers is het onderwerp "zoekmachine optimalisatie” geen leuk item, wat heel begrijpelijk is. Als ondernemer ben je namelijk het liefst de hele dag bezig met je eigen vak.

Echter om je vak uit te oefenen heb je klanten nodig en…die komen er helaas niet zomaar. Om klanten te krijgen moet je bekend worden met en bij je doelgroep en een voorkeurspositie/band creëren met deze doelgroep. Maar hoe zorg je hiervoor? …Marketing!

De term marketing is natuurlijk erg breed en kan allerlei onderdelen bevatten, zoals online- & offline adverteren, nieuwsbrieven, netwerkbijeenkomsten bezoeken of zelf organiseren, Social Media, zoekmachine optimalisatie (SEO), etc., waarbij het allemaal draait om één ding: Communicatie!

Content schrijven, géén eenvoudige proces

De goedkoopste manier om aandacht te genereren is middels zoekmachine optimalisatie…een hoge positie voor een populair zoekwoord binnen de organische zoekresultaten van zoekmachines kan namelijk al snel voor honderden of duizenden bezoekers per maand zorgen.

En ja, dan zou het toch fantastisch zijn dat dit ook nog eens bezoekers zijn die interesse hebben in wat jij vertelt of misschien wel in wat jij verkoopt!

Eigenlijk is zoekmachine optimalisatie niets anders dan je website en content af te stemmen op zoekers.

Op internet wordt gezocht omdat zoekers een probleem of behoefte hebben. Aan jou dus de taak om de allerbeste pagina te maken die het probleem van de zoeker oplost of deze zoeker in zijn of haar behoefte te voorzien.

Het klinkt zó simpel, maar helaas…dat is het niet! Een hogere positie krijgen in zoekmachines is een proces, want bij het maken van zo’n pagina komt veel kijken.

Waarom het allemaal draait om de zoeker?!

Een zoeker is niet te vergelijken met een bezoeker vanuit de nieuwsbrief of vanuit Social Media. Het grote verschil is namelijk dat een zoeker specifiek op zoek is naar informatie i.p.v. dat deze informatie toevallig voorbijkomt.

Hoe beter jij deze zoeker dus weet te helpen met zijn probleem op te lossen of in zijn of haar behoefte te voorzien, hoe eerder deze zoeker bij jou terug zal keren!

Maar om met de juiste oplossing te komen of om de zoeker in zijn of haar behoefte te voorzien moet je wel weten welke problemen of behoeftes zij hebben…Kies je dus een onderwerp waarover je gaat schrijven, probeer dit dan eerst te achterhalen.

De problemen en behoeftes van zoekers!

Op verschillende methode is het mogelijk om te achterhalen naar welke problemen en behoeftes zoekers op zoek zijn en hoe men zoekt in zoekmachines.

Een bekende tool is de zoekplanner van Google…Met de zoekplanner kun je zien hoeveel mensen zoeken op specifieke zoekwoorden en zoekwoordcombinaties.

Bij het schrijven van waardevolle content gaat het dus allemaal om het afstemmen van jouw aanbodof de vraag!

Komt mijn website nu automatisch hoog in zoekmachines?

De teksten zijn geschreven en op je website geplaatst, maar betekent dit ook dat je website automatisch een hoge posities in de zoekmachines haalt? …Nee, helaas!

Daarom is het belangrijk dat je weet hoe zoekmachines werken en waarop zij een webpagina beoordelen. Wat je moet weten?

  1. Een zoekmachine moet zien waar een webpagina over gaat en in welke mate een pagina relevant is aan een bepaald zoekwoord of onderwerp.
  2. Een zoekmachine moet zien of de informatie op de webpagina waardevol is voor de zoeker en of de zoeker ook echt geholpen wordt op de pagina met zijn of haar probleem of vraagstuk.

Relevantie van het zoekwoord/onderwerp aan de webpagina

Zoekmachines sturen zogeheten robots langs om de webpagina’s te bestuderen. Deze robots bekijken allerlei elementen op de website, waardoor zoekmachines kunnen achterhalen wat het onderwerp is van een webpagina en in welke mate de pagina de behoeften kan vervullen.

Hoe creëer je relevante content?

  1. Bedenk bij het zoekwoord dat de zoeker gebruikt wat het probleem is, bekijk hiervoor ook in Google welke andere suggesties naar voren komen bij het invullen van het zoekwoord en waar goed scorende concurrenten over schrijven.
  2. Los het probleem van de zoeker zo goed mogelijk op of vervul de behoefte van de zoeker zo goed mogelijk.
  3. Laat duidelijk weten waar de webpagina over gaat door zoekwoorden en zoekwoordcombinaties in o.a. de titel, inleiding, meta informatie te verwerken en probeer ook eens gebruik te maken van zoekwoorden die relevant zijn aan het onderwerp.
  4. Plaats linkjes in de content die verwijzen naar gerelateerde webpagina’s op jouw website.

De kwaliteit van de content

Het lastigste onderdeel is nog altijd het bepalen van de kwaliteit van de content…Hoe weet een zoekmachine nou of een webpagina inhoudelijke sterk is?!

Omdat zoekmachines niet kunnen zien of content inhoudelijk sterk is, kijken deze zoekmachines naar allerlei signalen die wat kunnen zeggen over de inhoud van een webpagina. Zo kijken zoekmachines bijvoorbeeld naar het gedrag van bezoekers op de webpagina of naar de linkjes op andere websites of Social Media die naar de webpagina verwijzen.

Je moet er dus voor zorgen dat er op Social Media en andere websites over jouw website en specifieke webpagina’s gepraat wordt....Dit kun je bijvoorbeeld doen om het zelf te verspreiden!

Stappenplan voor waardevolle content:

De weg naar succesvolle content

Zoals gezegd is het krijgen van hoge posities in zoekmachines een proces dat je aangaat. Het is daarom belangrijk te denken in kleine stappen en je moet niet verwachten dat de perfecte content schrijft.

Begin bij de basis en bouw je kennis over jouw doelgroep stap voor stap uit. Schrijf steeds één nieuwe webpagina en optimaliseer een oude webpagina. Blijf doorpakken en je zult uiteindelijk doorgroeien!

Heb je behoefte aan advies of heb je hulp nodig bij de stappen om waardevolle content te creëren? Neem dan eens vrijblijvend contact op