Mail ons

In 5 stappen naar de ideale klantreis

Lees verder

Hoe krijg je nu jouw conversie percentage omhoog?


1

Kruip in de huid van je klant

In deze eerste stap leg je vast wat de kenmerken van jouw ideale klant zijn. Dit noemen we een persona. Verder leg je vast wat hij wil en wat zijn onderliggende behoefte is. Hoe gedetailleerder, hoe beter!

2

Leg stap voor stap de reis van jouw persona af

Als je weet wat de behoefte van jouw persona is, ga je aan de slag met het opstellen van de klantreis. Daarbij vraag je je af:

  • Hoe vindt de klant mijn bedrijf?
  • Via welke kanalen komt hij op mijn website?
  • Hoe navigeert een klant door mijn website voordat hij iets koopt?
  • En welke pagina’s bezoekt hij mogelijk tussendoor?

Er zijn altijd meerdere wegen naar Rome, maar we raden je aan om toch eerst één, het meest ideale, pad in kaart te brengen. Probeer ook zelf eens vanuit klantperspectief een product op je website te kopen. Wat zou jij zelf allemaal willen weten en waar loop je tegenaan tijdens de reis?

3

Stap 3: Denk na over de acties van de klant

Heb je alle stappen gedefinieerd, ga dan eens na wat jouw klant bij iedere stap doet. Navigeert de klant makkelijk door het verkoopproces heen, of bezoekt hij tussendoor nog een FAQ-pagina om vervolgens weer terug te gaan naar de homepage of productpagina? Jouw klant zocht blijkbaar meer informatie of antwoorden op eventuele bezwaren. Belangrijk dus dat je die bezwaren wegneemt.

4

Stap 4. Stel de ideale klantreis samen

Wanneer je een customer journey gaat maken, ben je dus continu aan het speculeren wat jouw bezoekers zullen doen. Vervolgens is het de kunst om een reis samen te stellen die jouw klant raakt, die de verwachtingen waarmaakt en waar jouw klant gewoon ontzettend happy van wordt. Want dat zorgt er voor dat jouw klanten niet alleen tevreden, maar ook loyaal zijn, bij je terugkomen en jou met goede reviews aanbevelen bij anderen. En daarmee verhoog je je conversie!

5

Stap 5: Sta niet stil

Klanten stellen steeds hogere eisen. En hun behoeften veranderen ook. Des te belangrijker om continu in beweging te blijven, te testen en te optimaliseren. Sta dus nooit stil! Dat doen je klanten ook niet. Sluit jouw website niet (meer) aan bij de behoeften van jouw klanten, dan lopen ze net zo snel naar de overkant.


Monster blog

Alles over conversie-optimalisatie; van de basics tot 10 killers

Een conversiepercentage van 1% tot 5% op je website. Klinkt niet heel hoog, toch? Want dit betekent dat 95% tot 99% van de bezoekers niet converteert.

Terwijl je er misschien heel wat budget in gestoken hebt om die bezoekers op je website te krijgen. Aargh! Hoe zonde is dat? Dat vinden wij dus ook. Daarom vertellen we je in deze blogserie meer over conversie-optimalisatie en hoe je je conversie een boozd kunt geven! Dit is artikel 2. Hieronder vind je de 4 andere delen!


blog-thumb-conversie-killers-en-trends.png

Het verbeteren van je conversie begint dus met het weghalen van deze conversie killers.

blog-thumb-conversie-optimalisatie-hoe-doe-je-dat.png

Oké, terug naar conversie-optimalisatie. Waar moet je beginnen en hoe moet je dit doen?

blog-thumb-effecten-van-conversie-optimalisatie.png

Conversie-optimalisatie heeft trouwens, naast de hogere conversie, nog een aantal effecten.

blog-thumb-info-conversie-optimalisatie.png

Conversie-optimalisatie gaat om het verhogen van het aantal conversies in verhouding tot het aantal bezoekers.