Mail ons

Hoogtenpunten en tips voor een boozd!

lees verder

Is jouw webshop al ready voor de feestdagen en Black Friday?

De meest populaire events en feestdagen zijn in het laatste kwartaal van het jaar. Sinterklaas, Black Friday, Kerst en ga zo maar door. Het lijkt allemaal nog ver weg. Maar als jij met jouw webshop optimaal wilt scoren tijdens the season of holidays, dan is het goed om alvast te beginnen met het klaar maken van je webshop. In deze blog gaan we het hebben over de hoogtepunten van het laatste kwartaal van dit jaar en een paar tips om extra goed te scoren met jouw webshop.

Black Friday

Black Friday was jaren geleden al een supergrote hype in Amerika. De afgelopen jaren heeft Black Friday ook Nederland bereikt. Het is zelfs ook zo’n hype geworden in Nederland dat je eigenlijk niet meer kan achterblijven met jouw webshop. Jouw concurrenten zullen zeker meedoen met Black Friday met hoge kortingen en goede aanbiedingen.

Elk jaar neemt de interesse in Black Friday toe. Het is zelfs zo toegenomen dat er bijna net zoveel interesse wordt getoond voor Black Friday als voor Kerst.

Het zoekvolume naar Black Friday gerelateerde zoektermen neemt elk jaar toe. Het aantal zoekopdrachten tikt zelfs bijna de 500 miljoen aan in de week van Black Friday. De stijging in het zoekvolume is al weken van tevoren te zien.

Black Friday is een event waar je als webshop altijd wel op kan inspelen. Elke webshop zou voor Black Friday namelijk een geweldige actie kunnen bedenken. Zelfs een kleine actie is al goed. Via sommige webshops wordt er bijvoorbeeld extra korting gegeven op alle zwarte kledingstukken.

Wat Coolblue doet tijdens de Black Days is een landingspagina 24/7 live hebben waarop Black Friday centraal staat. Als de Black Days voorbij zijn dan plaatst Coolblue andere deals op die landingspagina. Op deze manier trekken ze gebruikers naar de webshop die geïnteresseerd zijn in Black Friday-deals. Deze doelgroep kunnen ze verzamelen en later inzetten voor advertising.

afbeelding

Kerstdagen

Google zegt dat Nederlanders echte kerst liefhebbers zijn. Dat is ook te zien aan de zoekopdrachten voorafgaand de kerstdagen. De zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan ‘ideeën’ via de mobiel zijn gegroeid met ruim 40% de afgelopen jaren. Dit geeft weer aan dat het steeds belangrijker wordt dat jouw webshop ook optimaal is voor mobiel gebruik met een responsive webdesign. Ook geeft het aan dat gebruikers voorafgaand  aan de feestdagen al inspiratie opdoen en zich oriënteren voor de kerst inkopen. Stel een gebruiker doet inspiratie op voor kerst op jouw website, dan is de kans groot dat de gebruiker terugkomt vlak voor de feestdagen en iets koopt bij jouw webshop.

Andere populaire events

Er zijn enorm veel feestdagen en events waarop je kunt inspelen en die interessant kunnen zijn voor jouw webshop. Dit zijn de meest populaire feestdagen en events in Nederland

  • Singles Day (11-11)
  • Black Fridayweekend (29-11 t/m 2-12)
  • Cyber Monday (02-12)
  • Sinterklaas (05-12)
  • Super Saturday (21-12)
  • Kerstavond (24-12)
  • 1e Kerstdag (25-12)
  • 2e Kerstdag (26-12)
  • Oudejaarsavond (31-12)

Niet alle feestdagen en events zijn even relevant voor jouw webshop. Als je consumer electronics of speelgoed verkoopt op je webshop, is Sinterklaas en Kerst extra interessant voor jouw webshop. Nog een voorbeeld is Singles Day. Singles Day is meer relevant voor een kleding webshop dan bijvoorbeeld een meubilair webshop.

Meer aandacht met video’s

Meer dan 50% van de consumenten zegt dat ze een online video hebben bekeken dat het bekijken van de video heeft geholpen met een keuze maken voor een product of merk. Denk dan aan video’s op Youtube over gaming, gadgets, make-up en kleding. Deze trend geldt dus ook voor de feestdagen.

afbeelding

De meest populaire video’s zijn ‘Haul-videos’. Dat zijn video’s die gaan over het reviewen van een product of merk. De voorspelling van Cisco Systems is dat in 2022 wereldwijd 82% van al het internetverkeer bestaat uit video. Dat is genoeg reden om zowel organisch als betaald gebruik te maken van video tijdens de feestdagen.

boozd Tips

Breng alle relevante events en feestdagen in kaart die relevant zijn voor jouw webshop. Bepaal dan per event doe doelstellingen, doelgroep, strategie, boodschap en welke kanalen je gaat gebruiken. Door de concurrentie in deze periode worden gebruikers bedolven onder de advertenties. Het is dus ook verstandig om een goed campagneconcept uit te denken, waarmee jij je onderscheidt van concurrenten.

afbeelding

Wil jij shinen tijdens alle belangrijke events en feestdagen, maar kom je er zelf niet uit hoe dit te doen? Neem contact op met ons en wij zorgen er samen voor dat jouw ambities werkelijkheid worden

contact