072 - 2010 223

De contentmarketing trends van 2020

Lees verder

Contentmarketing is het publiceren van relevante content om publiek te werven en aan een merk te binden. Het is de kunst van communiceren zonder direct iets te verkopen. Met de trends in dit artikel haal jij het komende jaar nóg meer uit je contentmarketing.

Google

Doelgroep-driven contentstrategie
In het nieuwe jaar wordt data steeds belangrijker voor je content én design. Hierbij is het van groot belang dat je weet wat er leeft binnen je doelgroep. Hoe kan ik hen bereiken? Waar zijn ze gevoelig voor? En hoe kan ik inspelen op hun behoeften? Dit zijn relevante vragen die ervoor zorgen dat je veel gerichter te werk kunt gaan. Heb je een goed beeld van je doelgroep? Dan kun je deze vertalen naar het creëren van content.

Relevantere content door personalisatie
Ook het belang van personalisatie wordt binnen content steeds belangrijker. Consumenten zien door de vele content vaak het bos niet meer. Personalisatie zorgt ervoor dat jouw content wél opvalt. Volgens Hubspot werkt content met gepersonaliseerde call-to-actions (CtA), bijvoorbeeld een CtA die aansluit op jou als lead, maar liefst 202 procent beter.

Zo schrijf je een goed artikel

  1. Schrijf actief en wervend
  2. Spreek je doelgroep aan
  3. Bedenk een duidelijke titel
  4. Maak gebruik van tussenkoppen
  5. Verwerk relevante trefwoorden
  6. Let op de tekstlengte

Social selling neemt toe
In het nieuwe jaar neemt het aandeel van social selling steeds meer toe. Hiermee lijkt het tijdperk dat platformen als Facebook en Instagram enkel voor vermaak waren voorbij. In de toekomst zullen ontwikkelingen op dit gebied niet uitblijven. Denk bijvoorbeeld aan integratie met video, varianten op shoppable posts en in-app aankopen.

Ephemeral content - content met een korte levensduur
‘Ephemeral content’, oftewel content met een korte levensduur, zoals foto’s en video’s op Snapchat. Een razend populaire vorm van content. Doordat berichten na 24 uur weer verdwijnen, is er een soort van exclusiviteit aanwezig. Hierdoor zijn gebruikers alert, ze willen immers niets missen. Dit is voor jou een kans!

Iedere dag worden we per persoon geconfronteerd met zo'n 274 commerciële uitingen

Google, kwaliteit en content
Relevantie en kwaliteit worden steeds belangrijker voor content. Het afgelopen jaar heeft Google namelijk de E.A.T update geïntroduceerd. Bij deze update leggen zij de focus op elementen als betrouwbaarheid en expertise om de kwaliteit van een site te beoordelen. Een hoge kwaliteitsbeoordeling van de content zorgt dus voor een betere positie in de zoekmachine.

Tell your story(telling)
Steeds vaker zijn het de goede verhalen die het verschil maken. Verhalen zijn een uitstekende manier om de aandacht te grijpen en iets los te maken bij de lezer of kijker. Een goed verhaal staat ergens voor, roept emotie op en zet het verleden of de toekomst centraal.

FAQ

De groei van visuele content
In het nieuwe jaar zal de populariteit van goede visuals en video's blijven toenemen. Qua videocontent komen we steeds vaker het gebruik van ultra korte video’s van maximaal 3 tot 5 seconden tegen. Het aantal mogelijkheden van visuele content blijft daarnaast ook groeien. Zo zien we vaker interactieve advertenties en nemen de augmented reality functionaliteiten steeds meer toe.

Bron: Marketingfacts