072 - 2010 223

City branding: zo maak je van een stad een hotspot!

Als we zeggen Parijs, Barcelona of New York, waar denk jij dan aan? Grote kans dat jij bij Parijs denkt aan de stad van de liefde en romantiek. Bij Milaan aan de stad van mode en stijl. Bij New York, aan de stad die altijd leeft. Washington is de stad van de macht. Tokyo het moderne Japan. Lagos, de stad van corruptie. Barcelona, de stad waar je volop cultuur snuift. En Rio natuurlijk de stad van carnaval en feest.

Al deze steden hebben een bepaalde reputatie opgebouwd die iedereen wel kent. Om deze reputatie te versterken of om te buigen maak je gebruik van city branding. Steden worden zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt voor bezoekers. Net als bij producten zie je dat steden gepromoot worden als merken. Maar goed, hoe zorg je daar dan voor?

afbeelding
afbeelding

It’s all about reputation

De meest voorkomende strategie bij city branding is een unieke en aantrekkelijke reputatie voor een bestemming te ontwikkelen. En deze vervolgens overtuigend te communiceren. Met deze manier van branding worden de USP’s van een stad gepromoot. Heb je dit goed voor elkaar, dan is het zaak dat influencers zoals travel recensenten, maar ook toeristen en inwoners dezelfde ervaring voelen en beleven. En het vervolgens communiceren naar de rest van de wereld!

Sta je op de bucketlist?

‘Ik zou ooit nog wel eens naar … willen?’ Hoe tof is het als een grote groep mensen joúw stad op hun bucketlist hebben staan? Dat kan de stad in het algemeen zijn, maar ook de dingen die te ondernemen zijn in een stad. Alles wordt uit de kast getrokken om toeristen te verleiden.

Toerisme kunnen we gerust een mega-business noemen. Toeristen kunnen een stad een enorme boozd geven. Maar de concurrentie is moordend, want de hele wereld is je concurrent! Iedere stad vindt dat zij de beste keuze is. Dus in de strijd om de toerist is (bijna) alles geoorloofd. Met een goede reden natuurlijk. Want toerisme is vaak een grote inkomensbron voor de stad en haar inwoners.

"De USP’s van een stad zijn dus heel bepalend. Niet alleen voor toeristen en studenten, maar ook voor iemand die wil verhuizen, een nieuwe baan zoekt of een bedrijf ergens wil vestigen."

Visit the Hanzesteden

We praten nu vooral over de grote steden over de grens. Maar ook Nederlandse steden worden volop gebrand en gepromoot. Juist om meer buitenlandse toeristen naar deze steden te trekken. Zo zetten de Hanzesteden in Nederland vol in op de Duitse en Belgische toeristen. Met dezelfde gedachte zoals we hiervoor al noemden. Er kan nu eenmaal veel geld verdiend worden aan toeristen die een stad bezoeken.

afbeelding

Leiden, Amsterdam, Wageningen of Rotterdam?

Het imago van de steden wordt natuurlijk niet alleen voor toeristen aantrekkelijk gemaakt. Steden willen ook inwoners, studenten, werknemers en werkgevers naar zich toe trekken. Wil je als student een studie gaan doen die in meerdere grote steden te volgen is, dan kijk je vaak eerst naar de reputatie van een stad. Wat zijn de verhalen die je hoort en spreken die je aan? De USP’s van een stad zijn dus heel bepalend. Niet alleen voor toeristen en studenten, maar ook voor iemand die wil verhuizen, een nieuwe baan zoekt of een bedrijf ergens wil vestigen.

Hoe goed scoort een stad?

We stappen over op de cijfers. Want reputatie is natuurlijk ook in cijfers te meten. Een voorbeeld van een stad die city branding erg goed uitvoert, is Londen. Dit is bepaald aan de hand van de Global Power City Index (GPCI). Hierbij wordt er een rangorde gemaakt van de belangrijkste steden van de wereld op het gebied van hun economie, onderzoek en ontwikkeling, culturele interactie, leefbaarheid, omgeving en toegankelijkheid. Londen is uitgeroepen tot nummer 1 van de GPCI van 2018, gevolgd door New York op nummer 2 en Tokyo op nummer 3. Deze steden hebben een supergoed imago ontwikkeld dankzij hun city branding.

I Amsterdam citybranding

I amsterdam

We mogen trots zijn op ons kleine kikkerlandje, want Amsterdam staat maar liefst op de 6de plek van de Global Power City Index! De city branding van Nederland en haar steden doen we op vele manieren. Je kent ongetwijfeld nog wel de campagne met de grote letters “I amsterdam” (die er ondertussen niet meer staan) op verschillende plekken in Amsterdam. Het doel was om een gedeelde identiteit te creëren van de stad en een bezienswaardigheid neer te zetten voor de miljoenen toeristen van Amsterdam. Dat is gelukt!

"Wil je de Global Power City Index (GPCI) van 2018 bekijken? Download hier!