072 - 2010 223

Consument bereid meer te betalen voor duurzame pakketbezorging

Lees verder

41% van de consumenten is bereid extra te betalen voor de bezorging van een online bestelling als daarmee wordt gekozen voor een duurzaam logistiek proces. De groep die bereid is om meer te betalen heeft hier gemiddeld €7,60 voor over.

Dit blijkt uit onderzoek onder 1.032 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Descartes. 71% van de online shoppers vindt het ook niet erg om langer te wachten op een pakket, als ze daarmee kiezen voor een duurzamere bezorging. Gemiddeld mag het bezorgproces ruim vier dagen langer duren.

Alternatieve productkeuze

Langer wachten op een bestelling of meer betalen voor de bezorging zijn niet de enige concessies die consumenten willen doen. 52% kiest namelijk voor een alternatief product als ze zien dat het leveringsproces grote impact heeft op het milieu. 62% vindt daarom dat producenten en winkels meer inzicht moeten geven in waar producten of onderdelen van producten vandaan komen, zodat ze kunnen inschatten wat de impact van hun keuze is op moeder natuur.

Duurzaam ondernemen

Verwacht wordt dat ‘duurzaam ondernemen’ in 2020, maar ook de komende jaren, een absolute trend in e-commerce zal zijn. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de maatschappelijke invloed die e-commerce en online winkelen heeft, en zullen vanuit die gedachte ook bewustere keuzes maken. Ondernemers moeten daar op inspelen om geen omzet te verliezen.

Bron: Internetkassa