072 - 2010 223

De kleuren van jouw merk

Emotie

Kleuren communiceren veel informatie en emotie, aan kleuren kunnen verschillende gevoelens aan gekoppeld worden. Dit heeft te maken met de situatie, jouw ervaring en de cultuur waarin je bent opgegroeid. Kleur komt in alle vormen van marketing terug. Het heeft invloed op hoe jij jouw boodschap overmaakt naar jouw doelgroep. Weet jij welke associatie wordt opgeroepen bij jouw doelgroep door de kleur die jij hebt gekozen??

Een slimme kleurkeuze

Je begint met het kiezen van kleuren bij een kleurencirkel. Dit zijn twaalf kleuren met algemene associaties. Zo is bijvoorbeeld groen is de kleur van de natuur en wordt geassocieerd met genezing, gezondheid en balans. Het is belangrijk om een goede kleur te kiezen wat bij jouw bedrijf past.

Persoonlijke voorkeur is meestal misleidend

Misleid je niet bij het keuzeproces om te kiezen voor een persoonlijke kleur. Ook is het niet verstandig om zomaar een kleur te kiezen op basis van de kleurencirkel. Binnen de marketingwereld bevat elke kleur weer een andere algemene associatie. Het is belangrijk dat je weet wat de aanleiding is van jouw merk. Als je het karakter helder hebt, weet je pas wat je wilt uitstralen.

Wat is onmogelijk?

Het bedenken van een unieke kleur is nagenoeg onmogelijk. Het gaat om de aanleiding waarin je een kleur gebruikt. Het moet er voor zorgen dat jouw merk herkent wordt. Er zitten meerdere tinten in een kleur. Door wit en zwart toe te voegen in een kleur, veranderd de kleur steeds een beetje.

afbeelding

Wist je dat Pantone 448C bekend staat als de lelijkste kleur.

Wat heeft kleur te maken met cultuur?

Bij het selecteren van een kleur moet je rekening houden met de wisselwerking tussen kleurtonen, vorm, omgeving maar ook op menselijke reacties. Frank Mahnke heeft de menselijke reacties in een piramide gezet, geordend van onbewust naar bewust.

Op de derde rij van de piramide komt culturele invloeden en manieren. Dit geeft aan dat de betekenissen van kleuren overal op de wereld verschillen. Betekenissen worden beïnvloed door verschillende culturen. Als jouw merk internationaal is moet je goed opletten wat die kleur betekend in andere delen van de wereld.

Bron: Marketingfacts.nl

afbeelding