Gamificatie bij het afrekenen om de conversie te verhogen

Wanneer je een webshop hebt wil je natuurlijk dat jouw bezoekers tot een transactie (aankoop) overgaan. En dat ze terugkomen om een nieuwe aankoop te doen. Door een spelelement toe te voegen aan het betaalproces wordt de conversie op de checkout-pagina vergroot. Klanten blijven langer op de webshop en komen vaker terug na de aankoop.

Gamificatie biedt consument kans om te winnen wat zojuist gekocht is

Het idee is dat de klant na het afronden van de transactie, via een spelletje een kans van (bijvoorbeeld) één op de tien krijgt om het aakoopbedrag terug te winnen. Bij een onderzoek door Luckycycle is bewezen op een honderdtal campagnes die gamificatie gebruikten, dat niet alleen de conversiegraad steeg, maar ook de gemiddelde inhoud van het winkelmandje. Blijkbaar namen mensen in het bestelproces mee, dat ze hun bestelling konden terugwinnen.

Keuzen uit verschillende gamificatie middelen

Er zijn verschillende soorten spellen. Van een quiz tot een Rad van Fortuin en van een puzzel tot een scratch & win. Elk van die spellen kan gepersonaliseerd gemaakt worden in de huisstijl van de webshop.

Ready? Let's go!