072 - 2010 223

Veel kansen voor de nieuwe cloud gaming-dienst van Google

Lees verder

Op 19 november 2019 is de release van Google Stadia, de nieuwe streamingdienst van Google die gamen zonder console (op elk scherm) mogelijk maakt. Hiermee is Google keihard ingesprongen op de game-industrie. Hoewel het platform momenteel alleen nog games aanbiedt,  liggen er in de toekomst enorme kansen voor internetmarketeers.

stadia controller oppakken en meteen spelen

Jongeren zijn nog altijd lastig te bereiken met marketing. Het is een generatie die steeds minder naar lineaire televisie kijkt en veel vaker aan het gamen of Netflixen is. In de toekomst zou Google de mogelijkheid kunnen bieden om deze doelgroep via Stadia te bereiken.

Hoewel het nog niet bekend is of Stadia als commercieel middel zal worden ingezet, brengt het wel een positief vooruitzicht voor online marketing. Het platform zou bijvoorbeeld advertenties kunnen tonen in het dashboard, de digitale-store of zelfs in-game advertenties tijdens het spelen.

In het kader van dataverzameling ontstaan er ook nieuwe mogelijkheden. De komst van Stadia zorgt er namelijk voor dat Google het bereik verder kan uitbreiden door gebruikers nog specifieker te targeten. Het zou zich bijvoorbeeld kunnen uitbreiden tot de tijdbesteding van het gamen per device en de genres waarin iemand actief is. Op deze manier kunnen campagnes aan een nog sterkere relevantie voldoen.

Bron: Frankwatching

Over de hele wereld tellen we zo'n 1,8 miljard gamers. Naar schatting is dat ruim 23% van de gehele wereldbevolking.