072 - 2010 223

SEO trends 2020

Lees verder

Je kunt als ondernemer lang niet meer om de invloed van SEO heen. Ieder jaar zijn er nieuwe ontwikkelingen en in 2020 zal dit niet anders zijn. Vandaar dat wij de belangrijkste SEO trends van het komende jaar voor jou op een rijtje hebben gezet, zodat je niets hoeft te missen en er tijdig hierop kunt inspelen!

Google

BERT, de grootste update in tijden
Let's talk about BERT, de nieuwste update van Google. BERT zorgt ervoor dat zoekmachines woorden en zinnen beter koppelen aan zoektermen. Hierbij gaat het om contextuele relaties tussen woorden en het beter begrijpen van natuurlijke taal. Zoals het begrijpen van synoniemen. In de Verenigde Staten wordt de update al ingezet en binnenkort komt hij ook naar Nederland. In de gaten houden dus!

Google, de onbetwiste marktleider
Voor de meesten zal het geen verrassing zijn dat Google nog altijd de meestgebruikte zoekmachine ter wereld is. Hier zal in 2020 hoogstwaarschijnlijk ook geen verandering in komen. In Nederland steekt Google met 95,37% marktaandeel ver boven andere zoekmachines uit. Er is overigens wel een interessante nieuwkomer. Microsoft heeft onlangs namelijk een nieuwe zakelijke zoekmachine aangekondigd. 

Hoe word je beter vindbaar?

  1. Maak je website technisch in orde
  2. Speed up your website
  3. Schrijf unieke, interessante en goede content
  4. Geef alle labels en bouwstenen de juiste plek
  5. Zorg voor interne en externe links
  6. Houd je website up-to-date

Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness
Alias E-A-T. In SEO-land wordt veel gesproken over deze richtlijnen die zorgen voor een betere SEO kwaliteitsbeoordeling. Al sinds het ontstaan van Google zijn content, linkbuilding en techniek belangrijke SEO pijlers. E-A-T is voor Google één van de belangrijkste beoordelingen voor de kwaliteit van een pagina. Hoe hoog scoort jouw website op deze pijlers?

OK Google ...
In 2020 zal ook voice search blijven groeien. Volgens ComsCore zal in het aankomende jaar zo'n 50% van de zoekopdrachten plaatsvinden via stembediening. Voor SEO heeft dit als gevolg dat zoekopdrachten een meer natuurlijke spreektaal krijgen. Iets om op te anticiperen als je het ons vraagt!

Ruim 95% van jouw potentiële klanten gebruikt Google om jou te vinden!

Smartphone versus desktop
Sinds juli 2019 is mobile first indexing de standaard voor nieuwe websites. Hiermee bedoelt men dat voornamelijk de mobiele versie van een site wordt beoordeeld om de ranking van een pagina te bepalen. Tegenwoordig is internet vrijwel overal beschikbaar en ontwikkelt de technologie van smartphones zich steeds meer. Hierdoor worden zoekopdrachten nu vaker uitgevoerd op smartphone in plaats van desktop. Een duidelijke trend!

Structured data krijgt nieuwe vormen
Structured data zijn stukjes code die ervoor zorgen dat zoekmachines bepaalde content kunnen herkennen en zogeheten rich snippets creëren. Rich snippets in de zoekresultaten bieden belangrijke informatie, zoals een adres of review. Een opvallende verandering op dit gebied is dat het tegenwoordig mogelijk is om een FAQ te tonen. Dit neemt twee keer zoveel ruimte in en valt dus enorm op!

FAQ

Lokale SEO steeds belangrijker
Lokale SEO is sterk in opmars. Bijna de helft van alle zoekopdrachten in Google heeft tegenwoordig een lokale zoekintentie. Dit komt met name doordat zoekopdrachten vaker worden uitgevoerd op een smarthpone. Lokale SEO zorgt ervoor dat je doelgroep jouw snel kan vinden als ze in de buurt zoeken naar producten of diensten die jij aanbiedt.

Drukte op de SERP
De SERP, oftewel: Search Engine Results Page wordt steeds drukker. In het aankomende jaar zal Google weer nieuwe toepassingen toevoegen, zoals rich snippets in de vorm van een FAQ, om vragen direct op de SERP te beantwoorden. Er zijn gelukkig manieren om hier op in te spelen in 2020.

Bron: Frankwatching

Elke seconde voeren we zo’n 40.000 zoekopdrachten uit op Google. Dat zijn zo'n 1,2 biljoen zoekopdrachten per jaar.