072 - 2010 223

Verkopen via marketplaces

Heb je een webshop, dan verkoop je uiteraard je producten via je webshop en promoot je je producten via Google Shopping. Maar het internet is zoveel groter en waarom niet gebruik maken van andere verkoopkanalen zoals BOL.com en Amazon.nl? Vergroot je bereik door te verkopen via marketplaces!

Wat zijn marketplaces?

Een marketplace is een plek op het internet waar mensen spullen kunnen kopen en waar externe verkopers ook hun goederen kunnen aanbieden. Een marketplace verkoopt zowel producten uit zijn eigen aanbod als producten via externe partijen. In ruil voor een verkoop betaald een externe partij een stuk commissie aan de marketplace. 

Online marketplaces zoals BOL.com en Amazon.nl - 1 groot warenhuis

Voordelen van een marketplace

De voordelen van een marketplace zijn divers. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meeliften het vertrouwen en de marketing van een marketplace
  • Grote doelgroep waartoe je toegang krijgt
  • In de basis geen verkoopkosten aan advertenties

Nadelen van een marketplace

Uiteraard zijn er ook  nadelen. Denk hierbij aan:

  • Commissie per verkoop kan aanzienlijk hoog zijn
  • Strenge regels & richtlijnen vanuit een marketplace
  • Aanbod opvoeren en onderhouden bij een marketplace

Webshop koppelen aan een marketplace

Je wilt het liefst je producten niet handmatig invoeren bij de marketplace. Ze staan immers al in je eigen webshop. Dus dan is een export naar een marketplace erg handig. Voor WooCommerce kan dit bijvoorbeeld met Woosa. Zij hebben koppelingen met bijvoorbeeld BOL.com, Amazon.nl en Marktplaats. Ook voor het beheer van je product informatie en het inlezen van artikelen, bijvoorbeeld vanuit VidaXL, hebben zij overigens mooie modules. Heb je een Magento 2 webshop, dan biedt Effectconnect.com een oplossing voor een koppeling met BOL.com en kan je vanuit een Magento basis setup (2.2.2+) al verbinden met Amazon.

Verkopen via marketplace Amazon Verkopen via marketplace BOL.com  Verkopen via marketplace Marktplaats

Prijsbeleid aanpassen.. of toch maar niet?

Omdat je commissie betaald per verkoop en in veel gevallen er altijd sprake is van gratis verzending bij een Marketplace, zijn veel verkopers met een apart prijsbeleid bezig voor een marketplace. In de regel voeren ze hogere prijzen op een marketplace dan op hun eigen shop. Bijvoorbeeld door een vaste opslag per product en een percentage van de verkoopprijs. Aan de andere kant hoef je als verkoper (in theorie) niet apart te adverteren voor zo'n verkoop en dus bespaar je weer op je Google Ads, Microsoft (Bing) Ads en/of Facebook Ads uitgaven. Mijn advies is om te testen met de prijzen. Dat kan je doen door de prijs bijv. elke 2 weken aan te passen omhoog of omlaag en dan de effecten goed monitoren. Overigens hoeft een hogere verkoopprijs op een Marketplace dan op je eigen webshop geen probleem te zijn, want mensen kopen graag bij een Marketplace omdat ze vertrouwen hebben in zo'n partij.