Tiktok het 'nieuwe' sociale medium 

lees artikel

Tiktok

Veel Nederlandse jongeren, waaronder vooral de 16+ers, stappen over op Tiktok om berichten te delen. Tiktok was in 2016 in China opgericht, toen nog Douyin genaamd. Het was een groot succes en in 2018 werd besloten dat Douyin en Musical.ly samen werden gevoegd tot 1 app, Tiktok.

afbeelding

Tiktok groeide binnen een jaar uit tot een populair sociaal platvorm. Op Tiktok plaatsen gebruikers video’s van 3 tot 15 seconden onder muziek. In het begin van de app ging het voornamelijk over muziek en dans, maar tegenwoordig worden er ook veel video’s geplaatst die gaan over lifehacks, grappige video’s en chat. Tiktok is het meest bekend in het Aziatische gebied, zoals India, Thailand en China

HEMA is recent een campagne begonnen op Tiktok. HEMA is een van de weinige bedrijven die het ‘nieuwe’ sociale medium inzet. Tiktok is nog nieuw en dus ook nog niet erg bekend. Dat is waarschijnlijk de reden dat veel bedrijven dit sociale medium (nog) niet gebruiken. Terwijl Tiktok een onderscheidend kanaal kan zijn als de jongeren je doelgroep zijn.

Een zeer belangrijke reden voor de opkomst voor de app is dat het geen gesloten ecosysteem heeft zoals het merendeel van de sociale apps. Het werkt juist omgekeerd. Het is heel makkelijk om filmpjes te delen naar andere sociale apps. Veel van wat viraal gaat, is begonnen op Tiktok en gaat dan door naar de grotere sociale apps als Snapchat en Instagram.

Tiktok is beschikbaar in ruim 150 landen en is er in 75 verschillende talen. In 2019 had Tiktok maandelijks 500 miljoen wereldwijde actieve gebruikers en dat zal inmiddels dus al veel meer zijn. Tiktok is met deze statistieken 9e op het gebied van socialenetwerksites.
Ready? Let's go!